Beyond Operation Doppelgänger: A Capability Assessment of the Social Design Agency
I denna rapport från Institutet för psykologiskt försvar vid Lunds Universitet har forskare, baserat på läckta dokument, undersökt rysk otillbörlig informationspåverkan genom den så kallade Doppelgänger-kampanjen. De har även analyserat förmågan hos en av huvudaktörerna bakom den, Social Design Agency (SDA).
Under 2022 inleddes en omfattande och samordnad påverkanskampanj av ryska aktörer med målsättningen att försvaga det internationella stödet till Ukraina, främja Pro-ryska narrativ och så misstro inom västerländska demokratier genom den s.k. Doppelgänger-kampanjen. I kampanjen användes fejkade hemsidor som liknade etablerade nyhetsmedier. Bakom kampanjen låg organisationer med nära kopplingar till den ryska staten, däribland organisationen Social Design Agency (SDA).
Rapporten ger en första detaljerad bild av SDA:s arbete och förmåga utifrån mer än 3000 läckta dokument. SDA är en av aktörerna i det statligt stödda och långsiktiga informationskriget från Ryssland mot väst och i rapporten beskrivs intern kommunikation, metoder, finansiering och övergripande målsättning för SDA:s arbete samt dess kringliggande nätverk. Rapporten konstaterar att effekten av SDA:s Doppelgänger-kampanj har överskattats samt att motåtgärder inte haft avsedda effekter utan kunnat utnyttjats av SDA för att stärka sin position som aktör i informationskriget.
Baserat på de erfarenheter som framkommit i arbetet presenterar författarna ett antal rekommendationer för hur demokratier kan stärka sin förmåga att motverka otillbörlig informationspåverkan.
Rapporten är skriven av forskarna James Pamment och Darejan Tsurtsumia vid Institutet för psykologiskt försvar vid Lunds universitet.
Filstorlek: 12.8 MB