Hertigparet stärker sin motståndskraft hos MPF i Karlstad
Den 5 september fick MPF:s kontor besök när H.K.H. Prins Carl Philip och H.K.H. Prinsessan Sofia anlände till Värmland i egenskap av hertigpar. Besöket var en del av ett tvådagarsprogram som har samordnas av Länsstyrelsen i Värmland och tema för besöksdagarna var motståndskraft och hållbar omställning.
På förmiddagen anlände hertigparet till MPF:s kontor i Karlstad och välkomnades av generaldirektör Magnus Hjort, som var värd för besöket. Förutom hertigparet så deltog även landshövdingeparet Andrén samt representanter från Länsstyrelsen, Hovet och Karlstads kommun.
Introduktion om myndighetens roll och utmaningar
Besöket inleddes med en introduktion av generaldirektör Magnus Hjort, som presenterade myndighetens roll och utmaningar som myndigheten ser framåt. Generaldirektören berättade om hur viktigt det är att förstå och hantera påverkanskampanjer i en tid då informationskrigföring blivit ett allt vanligare verktyg i både nationella och internationella konflikter.
"Det är väldigt roligt att få visa upp vårt arbete och de verktyg vi har utvecklat för att stärka samhällets motståndskraft mot otillbörlig informationspåverkan. Besöket från hertigparet ger oss en värdefull möjlighet att sprida kunskap och öka medvetenheten kring dessa viktiga frågor", säger generaldirektör Magnus Hjort.
Kortspelet Påverkanskampanjen
Efter introduktionen fick gästerna information om en nyhet i vår utbildningsverksamhet: kortspelet Påverkanskampanjen. Kortspelet är ett verktyg som ska hjälpa spelaren att förstå och hantera påverkanskampanjer. Kortleken fick ett varmt mottagande och väckte både intresse och engagemang hos deltagarna, vilket visade på myndighetens förmåga att utveckla kreativa metoder för att stärka Sveriges psykologiska försvar.
Övning ger färdighet
Efter övningen fick gästerna utveckla sin källkritiska förmåga genom en interaktiv AI-övning. Under ledning av övningssamordnare Robert Grankvist skulle deltagarna avgöra vilka bilder som var verkliga och vilka som hade genererats med hjälp av AI. Övningen visade på några av de utmaningar som finns i det digitala samhället, där gränsen mellan verklighet och manipulation blir alltmer suddig. Den visade också vad viktigt det är att hela tiden förnya sina kunskaper för att kunna navigera i en digital värld där desinformation tar en ganska stor plats.
Som en rolig avslutning på dagen fick alla besökare en egen kortlek av "Påverkanskampanjen" med sig hem. Det ryktas redan att hertigparet planerat att utmana landshövdingeparet Andrén på en match för att se vem som bäst kan hantera en fiktiv påverkanskampanj.
Om kortspelet Påverkanskampanjen
Kortleken är framtagen av RISE på uppdrag av MPF och skulle kunna beskrivas som en kombination av en enklare övning och ett diskussionsmaterial.
Målgruppen för produkten är bred – allt från chefer och medarbetare vid offentliga organisationer till företrädare för privat näringsliv eller allmänheten.
Kortleken består av en övning vilken utspelas i fem olika händelser vilka i sin tur kretsar kring påverkanskampanjer riktade mot antingen kommun, myndighet, ideell förening och/eller kommunalt bolag. Övningen kan spelas med samtliga fem parallella händelser eller avgränsas vid behov. Varje händelse utvecklar sig i fyra faser och spelarna ska med hjälp av kortleken öka sin förståelse för;
- vad en påverkanskampanj innebär,
- vilka påverkanstekniker en antagonist kan använda,
- hur påverkanstekniker kan förstärka eller forma ett strategiskt narrativ och
- metoder för att bemöta otillbörlig informationspåverkan.
Om spelaren följer övningsinstruktioner, mål och rekommenderade förkunskaper så ska kortspelet i sin enkelhet kunna genomföras utan handledning av företrädare från MPF.
Sidinformation
- Publicerad:
- 5 september 2024
- Senast uppdaterad:
- 9 september 2024