Bred informationsinsats i samband med EU-valet
MPF återlanserar kampanjen "Bli inte lurad" för att öka allmänhetens medvetenhet, kunskap och motståndskraft mot otillbörlig informationspåverkan inför EU-valet 9 juni 2024.
Den 6–9 juni 2024 går mer än 370 miljoner européer i över 27 medlemsländer till valurnorna för att rösta i valet till Europaparlamentet. För att öka allmänhetens medvetenhet, kunskap och motståndskraft mot otillbörlig informationspåverkan återlanserar myndigheten kampanjen "Bli inte lurad" i samband med EU-valet.
MPF arbetar för att värna det öppna och demokratiska samhället, den fria åsiktsbildningen och Sveriges frihet och oberoende. Myndigheten ska stärka människors kunskap för att stå emot försöken att påverka vår demokrati.
Lär dig knepen
Du är en del av Sveriges psykologiska försvar. Om du kan känna igen och hantera desinformation, vilseledning och propaganda blir det svårare för främmande makt att skapa splittring. Ju svårare du är att lura, desto starkare blir vårt öppna demokratiska samhälle. Webbplatsen bliintelurad.se ger dig konkreta tips för hur du ökar din, och därmed Sveriges, motståndskraft mot otillbörlig informationspåverkan.
- Se upp
- Tänk efter
- Kolla källan
- Sök bekräftad information
Hög synlighet
Kampanjen kommer att synas i sociala medier, webb-tv och online-video med start måndag 3 juni j fram till fredag 7 juni. Kampanjen tar sedan paus över valhelgen och pågår sedan två veckor efter valet fram till midsommar.
Sidinformation
- Publicerad:
- 3 juni 2024
- Senast uppdaterad:
- 25 november 2024