Informationspåverkan och val

I dagens digitala informationsmiljö pågår ständiga försök till att påverka oss, också när det gäller våra politiska val. Aktörer med olika agendor försöker styra vår uppfattning genom att manipulera information för att påverka hur vi röstar, och lyckas de med det så påverkar de också vilka som får makten att fatta beslut. Det kan likna vanliga valkampanjer, men skillnaden ligger i de motiv och metoder som används för att påverka oss.

Skyltar med ja, nej och vet ej.

Otillbörlig informationspåverkan från främmande makt och andra utländska aktörer

Vi pratar mycket om otillbörlig informationspåverkan som kommer från främmande makt och andra utländska aktörer och riktas mot Sverige. Men vad innebär det egentligen? Låt oss förklara.

Otillbörlig informationspåverkan

Otillbörlig informationspåverkan är när främmande makt eller andra utländska aktörer på ett skadligt sätt försöker påverka, störa och styra det offentliga samtalet i Sverige. För att något ska kunna identifieras som otillbörlig informationspåverkan behöver följande kriterier vara uppfyllda:

  • Informationen är medvetet vilseledande
  • Informationen har för avsikt att störa den offentliga debatten
  • Informationen stör och försvagar samhället

Främmande makt och andra utländska aktörer

Främmande makt och andra utländska aktörer kan vara olika typer av aktörer. Det kan till exempel vara en fientlig stat eller en yttre hotaktör som är ideologiskt motiverad. Men det kan också vara grupper eller personer som blir finansierade för att driva aktörernas agenda.

Aktörer bedriver målmedvetet otillbörlig informationspåverkan, men de kan också utnyttja situationer som uppstår och anpassa sig efter vad som är mest fördelaktigt för stunden.

Hur går det till?

I samband med ett val ökar risken för otillbörlig informationspåverkan från främmande makt och andra utländska aktörer. De vill manipulera informationsflödet för att påverka hur människor röstar, genom att till exempel sprida vilseledande eller manipulerad information. Spridningen sker ofta via sociala medier och det som sprids kan vara falska påståenden eller påhittade nyheter i syfte att påverka opinionen för att störa valprocessen. Ibland kan också aktörer sprida händelser som faktiskt har hänt, men överdriver informationen kring dessa för att vilseleda, vilket ska göra det svårare för dig att bedöma om det som sprids är sant eller inte.

I samband med val blir det också vanligare att främmande makt sprider vilseledande information som har tagits fram med hjälp av AI. Idag finns det många olika AI-verktyg som kan skapa verklighetstrogna bilder, videor och till och med röster för att vilseleda oss.

Vilka syften kan en aktör ha för att påverka våra val?

Det finns olika anledningar till varför man skulle vilja försöka påverka ett val. Det kan handla om att man vill försöka styra reslutatet så att det blir till en fördel för en viss aktörs agenda. Det kan också vara att man vill skada förtroendet för valkandidater eller för valproceduren och även det demokratiska samhället. Om tilltron till valprocessen och demokratin skadas kan detta leda till ett minskat valdeltagande. En annan målsättning för en aktör kan vara att minska allmänhetens förtroende för den nya regeringen och på så vis påverka mandatet i viktiga utrikes- och säkerhetspolitiska frågor.

Hur kan vi skydda våra val?

För att skydda Sverige mot valpåverkan jobbar MPF för att öka medvetenheten om hur otillbörlig informationspåverkan sprids och hur enskilda och organisationer kan stå emot samt upptäcka sådana försök. Myndigheten genomför kunskapshöjande föreläsningar kring informationspåverkan och val för offentliga organisationer och civilsamhällesorganisationer.

För att skydda valet i Sverige som skedde under 2022 lanserade MPF en informationskampanj som heter ”Bli inte lurad”. Informationskampanjen resulterade i en handbok där du kan lära dig mer och få rätt verktyg för att kunna upptäcka och stå emot otillbörlig informationspåverkan.

Du kanske också är intresserad av det här?