Påverkanskampanjer
En påverkanskampanj är en planerad och samordnad insats som främmande makt använder för att påverka hur människor tänker, känner eller agerar. Målet kan vara att förändra opinion, beslut eller beteenden hos individer, grupper eller samhällen.

I en påverkanskampanj sätter främmande makt samman olika typer av påverkansaktiviteter. Informationspåverkan är ett exempel på en sådan aktivitet. Andra aktiviteter förutom kommunikation kan vara diplomatiska påtryckningar och ekonomiska sanktioner, eller militära styrkedemonstrationer som ett land genomför. Syftet är alltid att påverka samhället på ett sätt som gynnar den främmande makten.
LVU-kampanjen - exempel
LVU-kampanjen är en av de största påverkanskampanjerna som har riktats mot Sverige. Kampanjen tog sikte på svensk lagstiftning som ska skydda barn som far illa i sin hemmiljö. I kampanjen påstods socialtjänsterna i Sverige systematiskt och på felaktiga grunder tvångsomhänderta barn, i synnerhet barn med utländsk påbrå. Kampanjen hade direkt negativ påverkan på säkerhetsläget i Sverige.
Du kan läsa mer i rapporten om LVU–kampanjen som är skriven av Linda Ahlerup och Magnus Ranstorp från Försvarshögskolan. Rapporten är finansierad av MPF.
Europaparlamentsvalet 2024 - exempel
I september 2024 anklagade USA:s regering det ryska kommunikationsföretaget Social Design Agency (SDA), som har kopplingar till Kreml, för att försöka påverka det amerikanska presidentvalet i november. Det amerikanska justitiedepartementet beslagtog dussintals webbsidor kopplade till SDA och tidigare ryska påverkanskampanjer.
Några veckor senare avslöjade ett nätverk av europeiska mediehus, genom en stor läcka av dokument, att SDA under lång tid försökt påverka opinionen i flera europeiska länder. Målet var att minska stödet för Ukraina, påverka den politiska agendan och valresultat i utvalda länders val till Europaparlamentet i juni 2024.
De läckta dokumenten visar att SDA spridit falsk och vilseledande information genom falska webbsidor, botnätverk, memes och manipulerade kommentarsfält på sociala medier. Granskningen avslöjar även kampanjens stora omfattning – bara under de första månaderna av 2024 skapade SDA runt 34 miljoner kommentarer och publicerade närmare 40 000 videos, memes och andra grafiska inlägg. Företaget ska ha arbetat utifrån tydliga strategier och valt ut känsliga samhällsfrågor i olika länder för att maximera spridning och påverkan.
Nästa steg
Tekniker inom otillbörlig informationspåverkan
