Riskkommunikation

Riskkommunikation handlar om att informera och skapa medvetenhet om potentiella risker och hot innan en kris inträffar.

Riskkommunikation handlar om att informera och skapa medvetenhet om potentiella risker och hot innan en kris inträffar. Syftet är att förbereda privatpersoner, myndigheter och andra aktörer för att minska sannolikheten för en kris och minimera dess konsekvenser. Riskkommunikation är ofta en långsiktig process som syftar till att bygga kunskap och förtroende över tid.

Exempel på riskkommunikation kopplat till området otillbörlig informationspåverkan kan vara:

  • Utbildning i källkritik och hur mottagare kan värdera information de läser, ser eller hör.
  • Information om desinformation, vilseledning och propaganda samt hur dina målgrupper kan skydda sig och genomskåda denna typ av påverkan.

Utgå från risk- och sårbarhetsanalys

De risker och sårbarheter som finns i din organisations risk- och sårbarhetsanalys (RSA) bör vara utgångspunkt när du kommunicerar risker med din målgrupp. Ett exempel kan vara: desinformation sprids om din verksamhet vilket kan skapa oro bland allmänheten.

Nästa steg

Kriskommunikation